Vorige week hadden we als Yona-team een brainstormsessie over verschillende apps. Tijdens die brainstormsessie vroegen wij ons af: Wat zijn positieve punten die deze apps wel hebben en Yona niet? Heel interessant om daar eens over na te denken! Ik heb een aantal apps voor jullie op rij gezet!
Als eerst kwam de app Break Free naar voren. Misschien herken je ?em nog van en van mijn vorrige blogs! Break free is een app die smartphonegedrag van gebruikers inzichtelijk maakt en tegelijk laat zien hoe verslaafd de gebruiker eigenlijk is aan zijn smartphone. De uitdaging binnen de app is om de score zo laag mogelijk te houden en de mascotte tevreden te houden. Ga jij goed met je telefoon om, dan lacht de mascotte! Zit je teveel achter je telefoon? Dan is dat zeker te merken aan de mascotte.
Daarnaast kwam de app Chains voorbij. Chains is een app die goede gewoonten wil verbeteren. De gebruiker kiest taken voor een doel waarin hij beter wil worden. Zo kan de gebruiker er bijvoorbeeld voor kiezen om elke dag 10 minuten gitaar te spelen. Zodra het doel is gesteld, ontstaat er een visuele gitaar. Hoe vaker de gebruiker de gestelde taak uitvoert, hoe langer de snaren worden. Voert de gebruiker de taak op een dag niet uit, dan moet hij of zij helemaal opnieuw beginnen.
Ook hebben we de app Forest besproken (ook deze komt voor in een van mij vorige blogs). Even in het kort: De speler kiest hoelang hij zich wil focussen op iets anders dan zijn smartphone. Zolang de smartphone niet gebruikt wordt, groeit er een zaadje tot een volledige boom. Als je je telefoon wel gebruikt, sterft het zaadje en begin je opnieuw. Zo is dit een spel met consequentie en beloning.
Habitica is een app die gebruikers helpt gewoontes aan te leren. De app maakt van dagelijkse gewoontes een games. Het verandert dagelijkse taken in monsters die de gebruiker moet verslaan met een eigen personage. Je speelt dit spel dan ook met meerdere mensen.
Tenslotte bespraken we nog een app die de naam ?MakeMe? draagt. Deze app is gericht op het behalen van doelen op het gebied van health en fitness. Met de app kan de gebruiker doelen stellen om zijn gezondheid en/of fitheid te verbeteren. Dit doet de app door een actieplan op te stellen. De gebruiker kan zijn voortgang bekijken. Daarnaast moet hij foto?s van zijn prestaties uploaden en delen om te bewijzen dat hij zijn doel heeft behaald. Ook stuurt deze app reminders om de gebruikers te herinneren aan de gestelde taken.
Het was een enorm leuke brainstormsessie, waar we als Yona-team veel van hebben geleerd. Waarom zouden wij als Yona niet gaan werken met een beloning-consequentiesysteem? Wat zijn de plus-, en wat zijn de minpunten? Zo gaat ontwikkelen van de app steeds verder en halen we het allerbeste uit de app.
Wat zijn jou ideeen voor de Yona app? Laat het ons weten via info@yona.nu