Journalist Kelli van der Waals sprak met jongeren over hun social media activiteiten. Ze nam waar dat ‘het perfecte plaatje’ voor veel tieners belangrijk is. Dus niet elk filmpje, of elke grappige foto, leent zich voor zo’n perfect plaatje. Vandaar dat een deel van de tieners twee accounts heeft. Eén voor het perfecte plaatje, een andere voor het delen van minder perfecte content. Kelli van der Waals zegt daarover in Parool: ‘Op hun openbare Instagramaccount creëren ze zorgvuldig een beeld van zichzelf, dat iedereen mag zien. Daarnaast hebben ze vaak een afgeschermd account, waar ze foto’s, domme grapjes en memes voor een select gezelschap plaatsen. Op het ene account laten ze zichzelf zien als microberoemdheid, op het andere meer zoals ze onder vrienden zijn. Die identiteiten lopen deels in elkaar over. Dat perfecte plaatje hebben ze zelf gemaakt, dus dat zijn ze óók. Tieners zijn erg bezig met het ontdekken van hun identiteit: wie ben ik? Welke plek heb ik in de groep? Dat is van alle tijden. Sociale media zijn nu alleen onderdeel van dat proces.’
Veel jongeren geven zelf aan verslaafd te zijn aan hun smartphone. Het bijhouden van apps voelt als een verplichting. Het is niet alleen maar mooi online. Kelli: ‘Als je vroeger werd gepest, gebeurde dat op het schoolplein.’ In 2020 speelt veel zich online af: ‘Nu zijn er haataccounts op Instagram, waar leerlingen en docenten belachelijk worden gemaakt. Even naar, maar het bereik is veel groter. Sociale media zijn een katalysator. Ook qua zelfbeeld: vroeger zag je Jennifer Aniston op tv en wilde je op haar lijken, nu ligt de lat nog hoger omdat je op Instagram ook je buurmeisje tegenkomt die poseert als Kim Kardashian.’
Lees hier het complete interview met Kelli van der Waals bij ‘Het Parool’. Of bestel haar boek ‘Picture perfect’. Eerder schreef Kelli een essay voor ‘Vrij Nederland’ over smartphone-gebruikende tieners.